Het klinische domein van geestelijke zorgprofessionals
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.11499Samenvatting
This article aims to offer a contribution to the definition of the professional domain of spiritual care professionals working in clinical settings. Starting with a conceptual disentanglement of theology and religious studies in face of the issue of interreligious communication, a starting point for this definition is found in the humanities domain. Existential, developmental, and contextual dimensions of the human condition, each with topics of their own, are distinguished in defining the object of spiritual care. These topics require professional attention in a set of tasks that are subsequently presented. Next, it is argued that clinical pastoral education offers the proper post-master program to develop these tasks in an established clinical skills training program. Integration of clinical pastoral education in postmaster spiritual care apprenticeships offers the best condition to contribute and innovate spiritual care in clinical settings, so it is concluded.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2020-12-01