Hardnekkig hetero
‘Seksuele diversiteit’ in de praktijk van het middelbaar schoolonderwijs
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.12210Samenvatting
Since 2012, Dutch schools have been legally obliged to teach about sexual diversity. Yet, little is known about how this is implemented. Based on classroom observations, semi-structured interviews with teachers and content analysis of teaching materials, this article analyzes secondary-school teachers’ discourse and practices. It was found that sexual diversity remains a marginalized subject, which is usually discussed in merely one of a series of lessons on sexuality that makes part of the biology curriculum. Both in faith-based and in non-religious schools, teachers primarily aim at showing students how LGBT-people are discriminated against, and at making them reflect on how to respond if someone close to them were to come out as being gay. An unintended consequence of this approach is that it reconfirms heterosexuality as a norm, and fails to empower LGBT-students.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2016-09-01