Op zoek naar verbindingen tussen school en thuis
Over de strategieën die moslimkinderen op school en thuis hanteren
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.12257Samenvatting
This paper focuses on how Muslim children (10-11 years), attending three Flemish schools, move between their home and school culture and how they deal with competing religious expectations from both worlds or with contrasts between own wishes and actual possibilities. In dealing with these issues, it is assumed that children act as social actors capable of adopting creative strategies, but that this agency is located and may sometimes be restricted by adults. This paper argues that children, if possible, choose for positive, connecting strategies. However, in situations wherein adults at school and at home deploy their power status, by problematizing religious differences or by enforcing children to an univocal religious choice, these strategies come under pressure, resulting in more ambivalent or more problematic strategies.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2015-05-01