Scholen zonder kerk
De impact van ontkerkelijking op open protestants-christelijk basisonderwijs
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.12675Samenvatting
In this article we deal with the impact of the declining number of church members on so-called open Protestant primary schools in the Netherlands. Such schools are characterized by an open admittance policy in respect to pupils from different religious or worldview backgrounds as long as their parents respect the particular identity of the schools. Besides, a growing number of teachers are no longer church members themselves although they are still believers in the Christian tradition. Our first research question is how these schools deal with the religious identity dimension in this particular and new situation. Our second question is why parents who are not church members and not even Christians still prefer to send their children to open Protestant schools. We will answer these two questions based on the results of two empirical research projects.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2013-05-01