Nieuwe kerkvorming als kwantitatieve groeistrategie
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.12681Samenvatting
This article reflects on the thesis that new church formation (church planting) is “the most effective evangelistic strategy under heaven” (Peter Wagner). This thesis has achieved the status of doctrine among Evangelical Protestants. It has also found wide acceptance within many Dutch Protestant denominations, in particular the ones with an evangelical mind-set. It is widely believed that church planting is a major strategy for quantitative church growth, by attracting people without a Christian background (‘conversion growth’). These assumptions seem to be closely related to Religious Market Theory. Obviously, any proven strategy for quantitative church growth is highly relevant for the secular context of Western Europe. This article investigates whether these assumptions, of a strategy that originated in America, are justified with respect to the Dutch context. Research is presented, that was recently done in the Netherlands. Its results indicate that churches less than ten years old are, under certain conditions, more effective in reaching outsiders than older churches. Some explanations for this relative success are discussed. It appears that the three main factors for numerical success are: a demographically convenient location, entrepreneurial leadership in line with the ethos of the community, and a concentrated use of time, money and resources.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2013-09-01