Hoe geven we les in en over de islam?
Islam op school in Vlaanderen en Nederland
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.13312Samenvatting
How do we teach about and into Islam in Flemish and Dutch schools? This is the leading question of this special issue of Religie & Samenleving. Its relevance must be understood against recent societal developments (secularization, increasing religious diversity) as well as against pedagogical-didactical developments about teaching about, teaching into and teaching from religion in governmental and non-governmental (denominational) schools. This introductory essay elaborates on the historical and legal background of formal Islamic religious education in Belgium (Flanders) and in the Netherlands. Hereto, we first outline the constitutional frameworks in both countries, in which the provision of government-subsidized religious education should fall. Subsequently, we describe the organization of Islamic religious education, which in the Netherlands is mainly offered at Islamic schools, while in Belgium it is a subject facilitated by the government in official schools. We also show how Catholic schools in Flanders have reflected on a suitable offer for the increasing number of pupils with a Muslim background in these schools. We end our introduction by showing how in recent years, teacher education institutions in both countries have invested in preparing their students for teaching about or in Islam.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2022-11-17