“Wilt u alstublieft mijn gasten zijn?” (Gn 18,3)
Levensbeschouwelijke diversiteit in de katholieke dialoogschool en in het vak rooms-katholieke godsdienst
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.13314Samenvatting
Over the past decades, Flemish society has evolved from a homogeneous Christian to a post-secular and post-Christian society, characterised by (non-)religious diversity. The growing presence of Islam is probably the most visible example of this evolution. Because the number of Muslim students in Catholic schools, as in state schools, has increased over the past decades, important (pedagogical) questions come to the fore. How can Catholic schools deal with increasing diversity in society, and with the presence of Islam in particular? How can Catholic schools as well as the school subject of Catholic religious education, without giving up their Catholic identity, be hospitable places for staff and pupils from other (non-)religious backgrounds, such as Muslims? The Catholic Dialogue School project and the updated curriculum of Catholic religious education try to formulate an answer to these questions by entering into dialogue with others from the perspective of their Catholic commitment. Respect for identity, the courage to accept and to respect differences, and adopting a hospitable attitude are key words in this endeavour. Both projects, however, are not self-evident, but require a large dose of vigour and creativity, to which everyone can contribute from one’s own (non-)religious commitment. In times of growing polarisation, tension and conflict, the willingness of all involved – Christians, Muslims, atheists... – to open up to a diversity of worldviews and show the will to enter into dialogue with the other in a hospitable manner, is the only way towards a peaceful and tolerant society.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie
Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2022-11-17