Als je moslim bent op een christelijke school...
Een reflectie op levensbeschouwelijk onderwijs over de islam op protestants-christelijke en katholieke scholen voor voortgezet onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.13315Samenvatting
In this contribution, the author contemplates his own experiences with ‘teaching about Islam in the classroom’, both as a religious education teacher in protestant-Christian secondary schools and as a consultant of this kind of secondary schools. His experiences lead to insights into the questions rising when more and more students appear to be religious. Does he know enough about Islam? Is he aware of the way knowledge of Islam is presented? What is the purpose of protestant-Christian religious education (RE) in a superdiverse society, and how do the religious background of the school and of the teacher influence this? What knowledge and wisdom can help Muslim students to develop their personal identity and to find their own way in society? From the practical point of view, the curriculum for protestant-Christian RE is developed and adapted to changing circumstances by teachers on a step by step way in schools. However, some more fundamental questions also ask for a new approach of teaching about Islam specifically, and for teaching RE and worldview in general. Three topics are central in the author’s view: (1) the way knowledge is positioned in the curriculum, (2) the idea that students should be seen as subject of learning activities, and (3) the creation of space and safety for a peaceful dialogue about existential questions in a polarised world. In order to further develop a national curriculum in which this kind of topics will be addressed, the cooperation of researchers, teacher-trainers and teachers is required.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2022-11-17