Islamonderwijs aan de Vlaamse Hogescholen: een stand van zaken
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.13317Samenvatting
In this article, we elaborate on the current state of Islamic education in Flanders. Due to a difficult start, the school subject is, up until the present day, highly contested and challenged. In order to increase its quality, several initiatives have been taken over the past decades. One of these initiatives is the establishment of teacher training programs for Islamic religious education. The article first discusses the complex story of the instutionalization of Islam in Belgium. Subsequently, an overview of the different trajectories regarding the professionalization of Islamic education is given. In order to make the reader familiar with these trajectories, we focus on the curriculum of Islamic religious education in two Flemish university colleges. Contents, subject didactics, teaching internships and student testimonies clarify the teaching strategy. In conclusion, we argue that there is still room for quality improvement. In this regard, this article provides useful recommendations such as increasing the number of inspectors, updating the curriculum, and providing innovative learning materials.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2022-11-17