Zingeving en contingentie in het levensverhaal van adolescenten
Een kwalitatief pilotonderzoek naar betekenisgeving bij adolescenten in het voortgezet onderwijs
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.14875Trefwoorden:
contingentie, narratieve betekenisgeving, adolescentieSamenvatting
This qualitative pilot study describes how adolescents reflect on experiences of contingency and life goals in the context of their life story. By means of semi-structured interviews, eight life stories were examined for meaning, life goals, worldview, (in)congruence and the degree of integration in their life story. It is the first time that research instrument LISA (Life In Sight Application) was used for this target group. The results of the study show that respondents have an interest in and are struggling with major events, even if the narrative is sometimes brief. Besides this, the need to live life based on one’s own values and goals is clearly present among the respondents, even though at times they find it difficult to formulate goals.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2023 Michiel Christiaan van den Berg, Michael Scherer-Rath

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Accepted 2023-07-26
Published 2023-09-28