Burgerschap in de volle breedte

Analyse van elf schooleigen burgerschapsvakken in het openbaar voortgezet onderwijs in het licht van de wettelijke burgerschapsopdracht

Auteurs

  • Angelique Heijstek-Hofman Tilburg University
  • Marije van Amelsvoort Tilburg University
  • Monique van Dijk-Groeneboer Tilburg University

DOI:

https://doi.org/10.54195/RS.18444

Trefwoorden:

person-oriented citizenship education, citizenship education, worldview education, public secondary education, personhood formation

Samenvatting

In Dutch public secondary education, there is no mandatory subject dedicated to personal development and worldview education. At the same time, the revised 2020 law on citizenship education emphasizes the necessity of incorporating elements of worldview education into the broader framework of citizenship education. This study examines the content, methods, and skills offered within school-specific citizenship (or worldview education) courses in public schools. The findings indicate that these courses focus on societal issues, personal development, and worldview education, and that they employ specific pedagogical methods and skills, such as reflection, critical thinking, and decision-making. Based on these findings , we formulate recommendations for how public schools may implement a school-specific citizenship course that gives structural attention to the person-oriented part of citizenship education.

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Angelique Heijstek-Hofman, Tilburg University

    Angelique Heijstek-Hofman doet promotieonderzoek naar burgerschapsvorming en levensbeschouwelijke vorming in het openbaar voortgezet onderwijs aan de Tilburg School of Catholic Theology van Tilburg University. 

  • Marije van Amelsvoort, Tilburg University

    Marije van Amelsvoort is universitair docent aan de Tilburg School of Humanities and Digital Sciences en de Tilburg Center of Cognition and Communication van Tilburg University. Ze is tevens de departementsvoorzitter van de Tilburg Center of the Learning Sciences. 

  • Monique van Dijk-Groeneboer, Tilburg University

    Monique van Dijk-Groeneboer is hoogleraar religieuze educatie aan de Tilburg School of Catholic Theology van Tilburg University.

Downloads

Gepubliceerd

22-10-2025

Citeerhulp

Heijstek-Hofman, A., van Amelsvoort, M., & van Dijk-Groeneboer, M. (2025). Burgerschap in de volle breedte: Analyse van elf schooleigen burgerschapsvakken in het openbaar voortgezet onderwijs in het licht van de wettelijke burgerschapsopdracht. Religie & Samenleving, 20(2). https://doi.org/10.54195/RS.18444