Naar een machtssensitieve benadering van levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs

Auteurs

  • Kamel Essabane Radboud Universiteit Nijmegen
  • Hannah J. Visser Tilburg University; Universiteit van Amsterdam https://orcid.org/0000-0003-2088-8134
  • Janneke Stegeman Vrije Universiteit Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.54195/RS.22653

Trefwoorden:

power-sensitive approach, interfaith diversity, education, prayer ban, interfaith dialogue, critical pedagogy, transformative citizenship, citizenship education, neutrality, Christian privilege

Samenvatting

This article proposes a power-sensitive approach to religious diversity in Dutch education, where two approaches seem to prevail: exclusive and inclusive neutrality. Both approaches implicitly uphold Christian dominance and privilege, even in a post-Christian context. This is illustrated by schools enforcing a prayer ban on pupils and staff while allowing forms of prayer that resemble (liberal Protestant) Christian prayers. A brief historical analysis shows how this (post-)Christian norm developed and persists today in the Netherlands. This article explores an alternative critical, power-sensitive approach that strives for genuine equality and interreligious solidarity, while addressing structural inequalities. By exploring the intersections between critical pedagogy, religious/worldviews education, and citizenship education, the article proposes a more inclusive framework than inclusive neutrality: a transformative or critical inclusivity that is power-sensitive and justice-oriented.

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Kamel Essabane, Radboud Universiteit Nijmegen

    Kamel Essabane is promovendus aan de Radboud Universiteit, Faculteit van Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen, en docent aan de International University of Applied Sciences Amsterdam. Zijn onderzoek gaat over islamitisch godsdienstonderwijs en burgerschapsvorming op basisscholen in Nederland.

  • Hannah J. Visser, Tilburg University; Universiteit van Amsterdam

    Hannah J. Visser werkt als postdoctoraal onderzoeker bij Tilburg School of Catholic Theology, Tilburg University, en bij het Research Institute Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op het snijvlak van zingeving, (religieuze) diversiteit en dialoog in het onderwijs.

  • Janneke Stegeman, Vrije Universiteit Amsterdam

    Janneke Stegeman is docent aan de School voor Religie & Theologie, Vrije Universiteit Amsterdam, zelfstandig onderzoeker op het gebied van protestantisme en kolonialisme, en coauteur van het boek Uitverkoren. Hoe Nederland aan zijn zelfbeeld komt (2025).

Downloads

Gepubliceerd

22-10-2025

Citeerhulp

Essabane, K., Visser, H. J., & Stegeman, J. (2025). Naar een machtssensitieve benadering van levensbeschouwelijke diversiteit in het onderwijs. Religie & Samenleving, 20(2). https://doi.org/10.54195/RS.22653