Wetenschappelijke kennis komt tot leven in het klaslokaal

‘Omstreden Zaken, hoe wij samenleven in een multireligieus landschap’

Auteurs

  • Manon Meijer Hogeschool IPABO
  • Annemeik Schlatmann Universiteit Utrecht

DOI:

https://doi.org/10.54195/RS.23103

Trefwoorden:

sensitive topics, religious education, secondary education, lived religion, religious diversity, identity development

Samenvatting

The research project Religious Matters in an Entangled World examines issues of religious diversity and tension that are also reflected in the lifeworld of pupils and are therefore of relevance for secondary education. This article discusses the website ‘Omstreden Zaken, hoe wij samenleven in een multireligieus landschap’ (‘Contested Matters, how we live together in a multireligious landscape’), which features teaching material based on the Religious Matters project. It describes the teaching modules and didactical methods available on the website and discusses how secondary school teachers from many different school subjects can use them in in their teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Biografieën auteurs

  • Manon Meijer, Hogeschool IPABO

    Manon Meijer is werkzaam als lerarenopleider bij Hogeschool IPABO. Hiervoor werkte zij vijftien jaar in het voortgezet onderwijs als geschiedenisdocent (tweedegraads) en docent levensbeschouwing (eerstegraads). Ze studeerde aan de Educatieve Faculteit Amsterdam en religiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Daar specialiseerde zij zich in onder meer religie in de hedendaagse samenleving, nieuwe vormen van religiositeit en het aanleren van vaardigheden als perspectiefwissel, historisch besef en dialoog.

  • Annemeik Schlatmann, Universiteit Utrecht

    Annemeik Schlatmann is projectcoördinator van het onderzoeksproject Religious Matters in an Entangled World en van het project Omstreden Zaken aan de Universiteit Utrecht. Zij promoveerde op een onderzoek naar religieuze regelgeving en -praktijken van jongvolwassen sjiitische moslims in Nederland.

Downloads

Gepubliceerd

22-10-2025

Citeerhulp

Meijer, M. ., & Schlatmann, A. (2025). Wetenschappelijke kennis komt tot leven in het klaslokaal: ‘Omstreden Zaken, hoe wij samenleven in een multireligieus landschap’. Religie & Samenleving, 20(2). https://doi.org/10.54195/RS.23103