Jongeren en hun waarden

Auteurs

  • Monique van Dijk-Groeneboer Universiteit van Tilburg
  • Briene van Herpen-de Regt Universiteit van Tilburg

DOI:

https://doi.org/10.54195/RS.11577

Samenvatting

A longitudinal survey was conducted amongst 2300 pupils of secondary confessional schools in the Netherlands. Their religious background, activities and opinions are described and trends therein are searched for. There is a further decline in religious belonging towards traditional religious frameworks. Pupils find inspiration amongst family and friends, in music, sports and nature. Their values are not changing much over time, so still ‘being free and independent’, ‘enjoying life’ and ‘being happy with oneself’ as well as ‘being a good human being’ and ‘adding towards a just society’ is valued. When searching for their own words for existential issues their language is found. In the future this language might add to the open dialogues in the classroom. By doing so, a new way has to be found on which religious education and youth ministry can be based.

Biografieën auteurs

  • Monique van Dijk-Groeneboer, Universiteit van Tilburg

    Monique van Dijk-Groeneboer is hoogleraar Religieuze Educatie aan de Faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg. Zij publiceert nationaal en internationaal over jongeren, hun zingeving en hun religie. Zij is lid van de Executive Board van de International Association for the Study of Youth Ministry, redactielid van het tijdschrift Handelingen en coördineert de lerarenopleiding voor docenten Godsdienst en Levensbeschouwing.

  • Briene van Herpen-de Regt, Universiteit van Tilburg

    Briene van Herpen-de Regt deed haar bachelor aan de Fontys Hogeschool voor Theologie en Levensbeschouwing en is masterstudent Theologie aan de Universiteit van Tilburg. Op dit moment werkt zij, als student-assistent van prof. Monique van Dijk-Groeneboer, mee aan het onderzoek Jongeren & Religie

Downloads

Gepubliceerd

01-06-2019

Citeerhulp

Jongeren en hun waarden. (2019). Religie & Samenleving, 14(2), 144-173. https://doi.org/10.54195/RS.11577