Persoonsvorming in het voortgezet onderwijs
Pleidooi voor een contemplatieve pedagogiek
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.11579Samenvatting
Young people in the Netherlands enjoy a lot of freedom to make their own choices. Because of processes of secularization and individualization, they are expected to base their life choices on their own personality and search for their own individual and authentic sources of meaning. This pressure results in an increase of mental health problems among secondary school students in the Netherlands. It is necessary and important that secondary schools pay more attention to the personhood formation of their students. Not only for individual young people, but also for society. This paper analyses the concept of personhood formation in order to formulate a definition of this concept for confessional schools. Personhood formation is a process of moral and existential transformation of students. To promote this process of transformation, we need a different pedagogical approach in secondary education: a contemplative pedagogy. Through contemplative pedagogy the teacher can create in his or her classroom opportunities for a slower and deepening learning process. This means we must create contemplative forms, for example by using forms from the monastic tradition such as lectio divina. These forms need to be reinterpreted to fit into our contemporary, diverse and secularized schools.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2019-06-01