Wie is verantwoordelijk voor het levensbeschouwelijk onderwijs op school?
Een probleemverkenning
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.11826Samenvatting
While the Dutch state sets formal aims and requirements for all major school subjects, it remains neutral in view of religious and worldview education. This paper critically assesses this neutral position of the Dutch state and argues that the state should take more responsibility for the aim and content of religious and worldview education in school. To do this, this paper offers a description of the current position of religious and worldview education in the Dutch educational system and also shows that this position is no longer in accordance with the present-day Dutch religious landscape. By comparing the Dutch situation with the position of religious and worldview education in the educational systems of Denmark, England, Russia and Sweden this paper makes a nuanced plea for more state interference with religious and worldview education in school, while the paper at the same time warns for the danger of politicizing religious and worldview education or of ignoring the basic right of parents to opt for religious or worldview education for their children in conformity with their own convictions.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2018-09-01