De vrijheid van onderwijs en de scheiding van kerk en staat

Auteurs

  • B.P. Vermeulen Raad van State; Radboud Universiteit
  • M. Ritsma Radboud Universiteit

DOI:

https://doi.org/10.54195/RS.11833

Samenvatting

This paper analyses the tensions perceived in the political debate between the freedom of education and the status of publicly funded denominational schools in the Netherlands on the one hand and the limitations flowing from the principles of separation of church and state and state neutrality on the other. It is argued that public funding of these schools is not incompatible with these principles –  attention is drawn to a recent law which ensures some structural funding of religious instruction even on public schools – and that there are no good reasons – perceived risks with regard to issues of quality, segregation, indoctrination – to put an end to such funding.

Biografieën auteurs

  • B.P. Vermeulen, Raad van State; Radboud Universiteit

    Ben Vermeulen is lid van de Raad van State en in die hoedanigheid onder meer adviseur inzake onderwijswetgeving en rechter in onderwijszaken. Hij is daarnaast hoogleraar onderwijsrecht aan de Radboud Universiteit en lid van de Venice Commission (Raad van Europa).

  • M. Ritsma, Radboud Universiteit

    Merel Ritsma is student-assistent; zij verrichtte voor deze bijdrage literatuur- en legisprudentieonderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

01-09-2018

Citeerhulp

De vrijheid van onderwijs en de scheiding van kerk en staat. (2018). Religie & Samenleving, 13(3), 226-248. https://doi.org/10.54195/RS.11833