De vrijheid van onderwijs en de scheiding van kerk en staat
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.11833Samenvatting
This paper analyses the tensions perceived in the political debate between the freedom of education and the status of publicly funded denominational schools in the Netherlands on the one hand and the limitations flowing from the principles of separation of church and state and state neutrality on the other. It is argued that public funding of these schools is not incompatible with these principles – attention is drawn to a recent law which ensures some structural funding of religious instruction even on public schools – and that there are no good reasons – perceived risks with regard to issues of quality, segregation, indoctrination – to put an end to such funding.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2018-09-01