Geloofsgoed en cultuurgoed

Kenmerken van levensbeschouwelijke vorming ten behoeve van de persoonsvorming van leerlingen in het protestants-christelijk onderwijs

Auteurs

  • Gerdien Bertram-Troost Vrije Universiteit
  • Taco Visser Verus

DOI:

https://doi.org/10.54195/RS.11837

Samenvatting

There is growing attention to ‘personhood formation’ as an educational domain. In our contribution we describe, on the basis of several empirical studies, how religious education at Protestant-Christian schools is given shape nowadays and how it is related to personhood formation. In general three types of Protestant-Christian education can be distinguished: Tradition schools, Diversity schools and Meaning oriented schools. The types differ in, amongst other things, the way religious education is given shape. Also the relation with personhood formation and interpretations given to this concept differ. Our findings make clear that in Protestant-Christian education there is ample attention to personhood formation, in different capacities. Religious education is mainly connected to personhood formation in terms of ‘personalisation’ and ‘subjectification’. Only diversity schools mainly emphasize personhood formation as qualification. At tradition schools personhood formation is also (so not only) linked to religious upbringing or socialization in the Christian tradition.

Biografieën auteurs

Gerdien Bertram-Troost, Vrije Universiteit

Gerdien Bertram-Troost is godsdienstpedagoog. Zij is als universitair docent en bekleder van de Verus-VU-Onderzoekplaats voor levensbeschouwelijke vorming verbonden aan de Faculteit der Godgeleerdheid en de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit.

Taco Visser, Verus

Taco Visser is adviseur onderwijs en identiteit bij Verus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, hoofd- en eindredacteur van Narthex, tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, en voorzitter van de Vereniging van Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst.

Downloads

Gepubliceerd

01-09-2018

Citeerhulp

Bertram-Troost, G., & Visser, T. (2018). Geloofsgoed en cultuurgoed: Kenmerken van levensbeschouwelijke vorming ten behoeve van de persoonsvorming van leerlingen in het protestants-christelijk onderwijs. Religie &Amp; Samenleving, 13(3), 281–302. https://doi.org/10.54195/RS.11837
Received 2022-04-06
Published 2018-09-01