Onderwijsvrijheid in Vlaanderen en in Nederland
Een vergelijkende studie
DOI:
https://doi.org/10.54195/RS.11839Samenvatting
In Belgium and the Netherlands, most schools are state-funded, faith-based (mainly Roman Catholic and Protestant) schools, but today this majority of Christian schools is no longer in accordance with the religious view of many parents and students. This, in turn, can lead to a restriction of parental school choice. In this contribution, we will focus on the differences between the Flemish and the Dutch education systems and argue why, in spite of a comparative legal and financial framework, the Dutch educational system is, compared to the Flemish system, better able to guarantee this school choice. The main reasons for this claim are (1) the diversity between different faith-based schools in the Netherlands compared to a more or less mono-religious model in Flanders; (2) the diversity within faith-based schools in the Netherlands, compared to the centralized governance of most Flemish faith-based (Catholic) schools; and (3) the policy of including religious symbols in most Dutch schools, versus a policy of exclusion in most Flemish schools.
Downloads
Gepubliceerd
Citeerhulp
Nummer
Sectie
Licentie

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding 4.0 Internationaal licentie.
Auteurs die in dit tijdschrift publiceren gaan akkoord met de volgende voorwaarden:
a) Auteurs behouden het auteursrecht en verlenen het tijdschrift het recht van eerste publicatie. De publicatie wordt gepubliceerd onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding 4.0 Internationaal (CC BY 4.0), die anderen toestaat om het werk te delen. Bij het delen van het werk moet wel het auteurschap van het werk en de eerste publicatie in dit tijdschrift worden vermeld.
b) Auteurs kunnen afzonderlijke, aanvullende contractuele afspraken maken voor de niet-exclusieve verspreiding van de door het tijdschrift gepubliceerde versie van het werk (bijvoorbeeld door het werk in een institutionele repository te plaatsen of het in een boek te publiceren), met vermelding van de oorspronkelijke publicatie in dit tijdschrift.
c) Auteurs mogen hun werk online plaatsen (bijvoorbeeld in institutionele repositories of op hun website) voorafgaand aan en tijdens de indieningsprocedure.
Auteurs worden uitdrukkelijk aangemoedigd om hun gepubliceerde artikel in hun institutionele archief te deponeren.
Published 2018-09-01